LIIKENNEVALIOKUNNASSA PUHUTTI EK:N SUHDANNEBAROMETRI SEKÄ LIIKENNÖINTIIN VAIKUTTAAT UUDISTUKSET

ViiviAjankohtaista

Perjantaina 5.11. kokoontunut Lapin kauppakamarin liikennevaliokunta keskusteli Elinkeinoelämän keskusliiton johtajan Sami Pakarisen kanssa suhdannebarometrin Lapin tuloksista. 

EK:n lokakuun Suhdannebarometrin perusteella suomalaisyritysten suhdannetilanne on jatkunut myönteisenä syksyn aikana. Kiivain kasvuvaihe on kuitenkin jäämässä taakse, sillä suhdannenäkymiä kuvaava saldoluku laski heinäkuusta.

”Koronasta palautumisen kiivain vaihe on jäämässä taakse, koska vuosi sitten syvin kuoppa oli jo ohitettu. Hyvässä suhdannetilanteessa kasvun esteeksi ovat nousseet hetkeksi taka-alalle jääneet osaavan työvoiman saatavuus, globaalien tarjontahäiriöiden tuomat ongelmat sekä kustannusten nousu. Nämä kaikki lyövät nyt hiekkaa talouden rattaisiin”, toteaa EK:n johtaja Sami Pakarinen. (EK.fi)

Suhdannebarometrin lisäksi valiokuntaa puhutti Perämeren laivaliikenteen tulevaisuuden tilanne.

Tuloillaan on kolme osin päällekkäistä uudistusta, jotka tulevat vaikuttamaan laivaliikenteeseen tulevaisuudessa. Uudistuksia ovat IMO:n CII-EEXI päästövähennysmääräys laivoille, joka tarkoittaa käytännössä pakokaasumittauksia laivoille ja liikennöintiluvan uudelleen anomista. Globaalisti 85% nykylaivoista ei täyty vaatimuksia.

Toinen uudistus koskee polttoaineiden sekoitevelvoitetta. Velvoitteen mukaan biopolttoaineen käyttäjämäärät tulevat kasvamaan merkittävästi, joka tulee vaikuttamaan polttoaineen saatavuuteen ja hintaan. Tätä kautta hinnan nousu siirtyy myös tuotteisiin.

Kolmas uudistus koskee meriliikenteen päästökauppaa, joka koskee laivoja >5000GT laivoja. Meriliikenteen päästökauppa on osana yleistä päästökauppaa, ja näillä näkyminen jäävahvisteisille aluksille ei ole tulossa huojennuksia. Tämä tulee tuplaamaan hintoja varovaisestikin arvioiden kaksikertaisesti.

Jäsenten ajankohtaiskatsausten perusteella kysyntätilanne teollisella sektorilla näyttää hyvältä ja vienti vetää, mikä heijastuu myös kuljetussektorille. Huolina alalla nähtiin henkilöstöpula sekä. korkea polttoaineen hinta ja tiestön talvikunnossapito.

***

Valiokunnat ovat kauppakamarien vaikuttamistyön ytimessä. Lapin kauppakamarilla on seitsemän valiokuntaa, joissa käsitellään kunkin toimialan kannalta tärkeimpiä kehittämisteemoja ja linjataan yhteistä vaikuttamistyötä.