HS:n pääkirjoitustoimittaja Juha Akkanen lähettää tänään lehden terveiset alkavaan budjettiriiheen kolumnissaan ”Suomen jako kahtia syvenee, mutta tyhjeneviä seutuja on turha yrittää elvyttää”. Synkkää on näkynyt olevan Savonlinnassa, Mikkelissä ja Kotkassa. Vain Karhulan linja-autoasema jää vaille negatiivista arviota. Kolumnin mukaan vain pääkaupunkiseudulle panostaminen kannattaa. Nyt on sitten pääministeri Juha Sipilän hallituksella mahdollisuus näyttää osaamisensa. Lapin kansanedustajat ja ainakin päähallituspuolueen Oulun vaalipiirin kansanedustajat ovat luvanneet hoitaa kuljetustuen jatkon riihessä. Toivottavasti tulee pitemmäksi ajaksi kuin vuodeksi, jotta yritykset pystyisivät suunnittelemaan tulevia toimiaan.
Lappi on Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisemien tilastotietojen perusteella Suomen talouskasvun kärjessä ja niin sanotun Pohjois-Suomen talouden todellinen veturi. Yritysten liikevaihto kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä lähes 17 % ja vienti huikeat 25 %. Samalla myös työllisyys on vahvasti parantunut. Kasvua on tapahtunut jokaisella toimialalla, ja se näyttää jatkuvan sekä vientiteollisuudessa että myös varsinkin matkailussa kuluneen kesän aikana.
Hallitus voisi budjettiriihessä hoitaa niin sanotusti pikkurahalla Lapin kasvun jatkumisen rahoittamalla Oulun syväväylän jatkeeksi 12 metrin väylän Kemin Ajokseen ja Tornion Röyttän lähelle. Oulun väylähän tekee aikamoisen koukkauksen pohjoisen kautta, ja sen ulottaminen Kemiin tekee vain noin 15 miljoonan lisäloven 55 miljardin budjettiin. Samalla voitaisiin myös sähköistää radanpätkä Laurilasta Tornioon, niin ikään noin 15 miljoonalla. Saman verran voisi laittaa Lapin lentoyhteyksien kehittämiseen ja nimenomaan pohjoisen matkailun markkinointiin.
Eli 50 miljoonalla eurolla saataisiin Lapin kasvu hyödyttämään paremmin koko Suomea. Tuolla rahallahan ei saa pääkaupunkiseudulta edes yhtä kaupunkibulevardia Vihdintielle tai kolmasosaa Pisararadasta. Odotamme mielenkiinnolla hallituksen päätöksiä ja budjettiesitystä.
Timo Rautajoki