Kauppakamarit vaativat hallitukselta välittömiä toimia ammattidieselin käyttöönottamiseksi. Puoli vuotta sitten helmikuussa linjattu valmistelu ammattidieselin käyttöönotosta on edelleen valmistelussa, eikä ratkaisua poikkeuksellisen rajusta hintojen noususta kärsiville alan toimijoille ole saatu aikaiseksi. Tilanne vaikuttaa koko Suomen kilpailukykyyn ja ongelmat korostuvat erityisesti pitkien etäisyyksien maakunnissa.

”EU-lainsäädäntö on antanut mahdollisuuden ammattidieselin käyttöönottoon ja käyttöönotto on enää yksin Suomen omissa käsissä. On kestämätöntä, että valmistelu kestää, sillä tilanne on kriittinen. Lasku toimialalle kasvaa jatkuvasti ja ratkaisu tilanteeseen on löydettävä viipymättä”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood.

Dieselin hinnannousu on ollut poikkeuksellisen jyrkkää ja se on vaikuttanut ankarasti kuljetusalan yrittäjien arkeen. Wood korostaa, että rajusti kohonneet kustannukset yhdistettynä Suomen logistiseen sijaintiin on Suomen kilpailukykyä murentava yhtälö.

”Muut Euroopan maat ovat tehneet ratkaisuja tukeakseen vaikeuksissa olevaa maantiekuljetusalaa ja meillä toimet laahaavat pahasti perässä. Tällä on suora vaikutus Suomen kilpailukykyyn”, Wood sanoo.

Vaikka ongelma on koko maan yhteinen, korostuu se etenkin pitkien matkojen maakunnissa. Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Liisa Ansala toteaa, että Lapissa elinkeinoelämän suuret logistiikkavirrat kulkevat kumipyörillä, joten polttoaineen hintojen nousu kohdistuu massiivisesti alueen elinkeinoelämään.

”Tilanne hidastaa jo investointien toteuttamista ja elinkeinojen kehitystoimia Lapissa. Toimenpiteitä tarvitaan nopeasti”, sanoo Ansala.

Liikennesektoriin kohdistuu myös kunnianhimoiset päästövähennystavoitteet, joiden saavuttamien edellyttää, että liikenneinfran kuntoon panostetaan. Infran korjausvelan kasvua on saatava taittumaan, mutta 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman rahoitustaso on riittämätön.

“Riittämätön rahoitustasoa pitää saada korjattua tulevassa riihessä. Liikenteen infra on liian helppo leikkauskohde, paikkaa paikan päälle tekemisestä seuraa valitettavasti rapautuvat liikenneyhteydet. Ne syövät Suomen saavutettavuutta ja kilpailukykyä”, toteaa Wood.

Siirry sisältöön