Oletko miettinyt vientikaupan aloittamista, mutta et tiedä mistä aloittaa? Vain oletko tehnyt ulkomaankauppaa ja vientiä jo jonkin verran, mutta muotoseikat askarruttaa yhä? Ei huolta!
Tämä ajankohtaispäivä on suunniteltu vientikauppaa juuri aloittaneelle tai sitä harkitsevallekin. Koulutuksessa käydään kattavasti läpi mitä pitää ottaa huomioon vientiprosessin eri vaiheissa eli mitä asioita pitää varmistaa jo ennen vientiä, käydään läpi EU:n vapaakauppasopimusverkostoa ja siitä saatavaa rahallista hyötyä, käydään läpi perustiedot vientiasiakirjoista sekä mistä saa käytännönläheistä tietoa vientikauppaan liittyen!
KOULUTUKSEN SISÄLTÖ:
- EU:n asettamat vientirajoitukset ja pakotteet – miten varmistan viennin oikeellisuuden, vientiluvan hakeminen jne.?
- USA:n asettamat pakotteet ja niiden vaikutukset suomalaisten yritysten vientiin
- USA:n ja Kiinan kauppapoliittiset kiistat ja niiden vaikutukset sekä muut geopoliittiset riskit
- Venäjään kohdistuvat pakotteet
- EU:n vapaakauppasopimukset ja niiden hyödyntäminen vientikaupassa – sopimuksiin liittyvät alkuperäselvitykset ja tuotteen alkuperän määräytyminen
- Tullinimikkeet – oikean tullinimikkeen käytön tärkeys vientikaupassa
- Yhteenvetoa vientikaupassa tarvittavista keskeisistä asiakirjoista – kauppalasku, pakkausluettelo, tuotekohtaiset sertifikaatit jne.
- Kauppakamarien myöntämät asiakirjat – Euroopan unionin yleinen alkuperätodistus, ATA carnet -tulliasiakirja
- Asiakirjojen laillistaminen ja vahvistaminen
- Kuljetuksissa huomioitavaa – Incoterms -toimituslausekkeet, tavarankuljetusvakuutukset ja ISPM 15 -standardi
- Brexitin tuomat muutokset asiakirjamääräyksiin Isoon-Britanniaan vietäessä
- Hyödyllisiä tietolähteitä, jotka helpottavat vientikauppaan valmistautumisessa: Tullin Fintaric-, Euroopan komission Access2Markets- ja KauppakamariTiedon Viennin maatieto -verkkopalvelut viejän apuna
- Team Finland -verkoston tarjoamat digitaaliset palvelut vientiyrityksille – työkalut viennin ja kansainvälistymisen eri vaiheisiin
KOULUTTAJA:
Jukka Säikkälä – ulkomaankaupan määräysten asiantuntija
Helsingin seudun kauppakamari
Jukka Säikkälä on kokenut kouluttaja tavaravientiin liittyvissä asiakirjavaatimuksissa ja ulkomaankaupan määräyksissä.
Kokemusta alalta eri organisaatioissa on yli 25 vuoden ajalta.
Kauppakamarilla Jukka vastaa myös uudesta Viennin maatieto -teoksesta, joka kuuluu KauppakamariTiedon Ulkomaankauppa & Maatieto -osioon.
AIKA JA PAIKKA:
to 26.10. n. klo 9.00-16.00 (tarkempi aikataulu vahvistuu myöhemmin)
KEMI – tarkempi paikka vahvistuu myöhemmin
HINTA
JÄSENETU HINTA: 250€ (+alv 24 %)
NORMAALI HINTA: 450€ (+alv 24 %)
(sis. koulutuksen, sähköisen aineiston, kahvit x2 ja lounas)
TILAUS-, TOIMITUS- JA MAKSUEHDOT
Koulutukset
Osallistumismaksu laskutetaan tilaisuuden jälkeen. Koulutustilaisuuden hintaan lisätään alv 24 %.
Ohjelmassa mainitut tarjoilut sisältyvät hintaan. Mahdolliset erikoisruokavaliot tulee ilmoittaa meille ilmoittautumisen yhteydessä.
Koulutuksien materiaali toimitetaan sähköisenä, ellei toisin mainita
Yleiset peruutusehdot lähikoulutuksiin ovat seuraavat
13–7 vrk ennen tilaisuutta peruutetuista ilmoittautumisista perimme 50 % osallistumismaksusta, tämän jälkeen peruutetuista ilmoittautumisista perimme koko osallistumismaksun.
Lapin kauppakamarilla on oikeus peruuttaa koulutustilaisuus ilman korvausvelvollisuutta ilmoittamalla asiakkaalle siitä sähköpostilla viimeistään neljä (4) arkipäivää ennen tilaisuuden ajankohtaa.
Peruutukset on tehtävä kirjallisesti sähköpostilla asiakaspalveluun lapinkauppakamari@chamber.fi. Esteen ilmetessä voi osallistumisen luovuttaa kollegalle, osallistujamuutokset tulee tehdä hyvissä ajoin ennen tilaisuutta.
Laskutuslisä
Muihin kuin verkkolaskuihin lisätään kulloinkin laskutushetkellä voimassaoleva laskutuslisä. Tällä hetkellä (1.1.2022 alkaen) voimassa oleva laskutuslisä on 7 € (alv 0 %).
LISÄTIETOJA
Tiina Ronkainen – Palvelupäällikkö Lapin kauppakamari tiina.ronkainen@chamber.fi / 040-1817717