Pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin väylähankkeet ovat kannattavia

ViiviAjankohtaista, Blogi, Lausunnot ja kannanotot

Hesarin Budjettiriihilobbaus jatkuu tänään. Olli Pohjanpalon juttu ”Väylärahoista poliitikko tunnetaan” (A10-11) ennakoi riihen lopputuloksia ja mahdollisia pääkaupunkiseudun ulkopuolelle tulevia väylärahoja. Ilmeisesti on niin, että jos rahat tulevat etelään, niin ne ovat investointeja, ja jos hieman pohjoisemmaksi, niin ne ovatkin siltarumpupolitiikkaa.

Hesarissa ei ilmeisesti muisteta, tai ehkä ei jopa tiedetä, että Suomen viennistä tuli viime vuonna pääkonttoreita ja Kotkan sekä Vuosaaren satamia suosivan tilastoinninkin mukaan vain 31,6 % Suomen viennistä, mikä on arvoltaan rapiat 16.3 mrd €. Niin sanotuista maakunnista tuli viennistä 68.4 %, mikä on arvoltaan noin 35.5 mrd €. Eli pääkaupunkiseudun ulkopuolelle tuleva liikenneinvestointi todennäköisesti koituu koko maan eduksi.

Lapin kauppakamari esittää, että budjettiin lisättäisiin kaksi noin 15 miljoonan euron hanketta eli Oulun syväväylän jatkaminen Kemiin ja Tornio-Laurila – radan sähköistäminen. Tällaisella pikkurahalla tuettaisiin Merilapin teollisuuden viennin kasvua ja kilpailukykyä. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan Lapin vienti kasvoi 25.2 % ensimmäisellä vuosineljänneksellä, ja mikäli se jatkuu samalla tasolla, viennin kokonaisarvo nousee noin 4.6 miljardiin euroon, eli noilla 55 miljardin budjetissa pienillä miljoonilla tuettaisiin vahvasti Suomen talousnousua.

Timo Rautajoki